Dílna jako vhodné prostředí pro úschovu pneumatik

Vyměnili jste si zimní pneumatiky za letní či naopak? Kromě správného zacházení během výměny je nutné myslet i na odpovídající uložení po dobu následujícího půl roku. A to ideálně tak, abyste nevědomky nepřispívali ke znehodnocování pneumatik v době, kdy se fyzicky nepoužívají. Jak se tedy vyhnout například nebezpečí deformace v důsledku špatného skladování?

web-uschova-pneumatik

Čistota je základ 

Základ běžné údržby po sezoně spočívá v jednoduchém umytí. Nebojte se použít horkou vodu s dávkou jaru a kola i disky pořádně vydrbat. Nezapomeňte ani na prohlédnutí celé struktury pneumatiky, zda nejsou v některé části dezénu například zaklíněné drobné kamínky a štěrk. Pro jeho případné vytažení nepotřebujete žádné speciální vybavení. Hravě si vystačíte s tím, co najdete ve svém boxu na nářadí.

Vše nechte řádně vysušit. Pokud vlastníte auto s náhonem na přední kola, vyplatí se vám tato kola označit například křídou. Přední pneumatiky se totiž opotřebovávají mnohem rychleji. Díky značení můžete tedy lépe využít potenciál všech vašich pneumatik. Při dalším přezouvání stačí vyměnit zadní kola za přední a vyhnout se tak nežádoucí náhodné kombinaci obou pozic pneumatik z předcházející sezony. 

S pneumatikami to jde snadno

Pokud preferujete úschovu samostatných pneumatik, tedy bez disků, nejpřirozenější polohou je pro ně ta, při které jsou v pohybu i při běžném provozu - tedy na svém běhounu. To vám ušetří čas i místo, neboť pro poměrně úzké pneumatiky vždy najdete volný protor, například ve spodním patře plechové policové skříně ve své dílně. 

Nezapomeňte však na jednu věc. Při běžném provozu se plocha dotyku pneumatiky se zemí minimalizuje na zlomek sekundy. V případě statického uložení se tato doba významně prodlužuje a proto je důležité čas od času s pneumatiku mírně otočit, aby došlo k zatížení jiné její části. Je důležité zmínit, že tento způsob uložení je vhodný pouze pro pneumatiky bez disků!

S disky jedině vleže

Pneumatiky s diskem, nebo chcete-li s ráfky, je lépe skládat formou jednotlivých kol na sebe v horizontální poloze. Aby poměrně objemná kola nepřekážela při běžných činnostech, dobře vám poslouží plechová skříň s dostatečnou nosností polic, případně jiný kovový nábytek. Nezapomeňte také dohustit kola na úroveň standardního provozu a následnou kontrolu tlaku v průběhu celé doby uskladnění.

Sucho, chladno a tmavé prostředí

Ať už preferujete jakýkoliv z výše zmíněných způsobů uložení, některé faktory jsou neměnné. Jedním z nich je uskladnění v suchu a chladu, optimální teplota by neměla přesáhnout 15 °C. Neméně podstatnou podmínkou by mělo být tmavé prostředí místnosti, kam se chystáte své automobilové přezutí uložit. Sluneční světlo není sice v krátkodobém časovém úseku problematické, ale při uložení trvajícím i půl roku by mohlo dojít k rychlejšímu tvrdnutí materiálu. 

Právě proto je prostředí dílny ideálním prostorem pro umístění vašeho „zimního čtyřkolí“. Pokud bojujete s místem, podívejte se i na náš článek týkající se stísněných prostor v dílně nebo se inspirujte rozvržením dílenského nábytku a vypořádáním se s vnitřním vybavením dílny.

Na závěr se můžete podívat, které značky pneumatik byly mezi řidiči v uplynulém roce nejoblíbenější.