Školní šatny nebo dílny si zaslouží nové vybavení

Klecové šatny pro celé třídy jsou možná s lehkou dávkou nostalgie uloženy v našich pozitivních vzpomínkách na školní léta, ale standardy vybavení škol se za ta léta výrazně změnily. Stejně tak i školní dílny, které v uplynulých letech pomalu mizely, se vrací zpět. Proto je nutné držet krok s dobou a zkusit co nejlépe realizovat tyto trendy i ve vaší škole.

Šatna, která jde s dobou

Nové technologie najdeme na chodbách, v systémech online žákovských knížek nebo přímo v učebnách. Nicméně papírové materiály, sešity a učebnice mají minimálně na základních školách stále své neodmyslitelné místo. Proto se přirozeně stává, že žáci nosí těžké školní batohy, které rozhodně nemají pozitivní přínos pro jejich zdraví a to především v případě správného držení těla a s tím související, v pozdějších letech, bolesti zad. Velké šatny pro celou třídu bohužel neumožňují řešení. Ať už z hlediska udržování pořádku, tak i ochrany soukromí, není možné si ulehčit a sešity či učebnice nechat ležet na dlouhých lavicích, kterými jsou klecové šatny nejčastěji opatřeny. Řešení může přitom nabízet plechová šatní skříň, tedy vytvoření odkládacího prostoru pro každého studenta s možností uložit a uzamknout své osobní věci. Její nosnost až 30 kg nabízí zároveň úschovu veškerého těžšího učiva na další dny. Praktická je i bytelnost samotné kovové šatní skříňky zaručující dlouhodobou životnost i při nevybíravém zacházení, kterému se v podobném prostředí zkrátka nevyhneme. Právě proto je kovový nábytek obecně vhodnější do takto provozem vytížených prostor, neboť dřevěný materiál se opotřebí mnohem rychleji a jeho pořizovací cena bývá zpravidla vyšší, nehledě na související opravy.

Vejdeme se?

O řešení z hlediska prostoru se není nutné obávat. Úzká šatní skříň se vejde opravdu všude a při správném rozložení například ve vstupních halách škol nebo i širších postranních chodbách nemusí být ohrožením ani z požárního hlediska. Žákům zůstane zachována i možnost sezení přímo u svých věcí během přezouvání. Šatní skříňky jsou totiž opatřeny zabudovanou lavicí u každého kusu. Díky vzájemné kompatibilitě na sebe skříňky a tedy i lavice plynule navazují a je tak možné kdykoliv změnit uspořádání bez omezení uživatelů jednotlivých šatních skříněk. Velké plus lze udělit rovněž za oddělený prostor na obuv, který má vlastní přístup.

Je dobré také zmínit, že v neposlední řadě jsou šatní skříňky znakem modernizace a přístupu dané školy. Nejedná se tedy pouze o praktickou službu žákům, ale i zvýšení atraktivity celé instituce v očích rodičů.

Návrat pracovních činností do škol 

Rekonstrukce vstupů a šaten však nejsou jedinou změnou současnosti. Poslední dobou se ve školních institucích investuje i do dílenských prostor, které zažívají nový boom. Důvodem je podpora návratu technických témat do vzdělávacích programů a jejich posunutí k digitálním technologiím, 3D tisku, ale i klasickým, a nám častěji známějším, dílnám nebo pracovním činnostem. Vybavení dílen jako jsou dílenské stoly se svěráky, zásuvkové skříně plné různých hřebíků, vrutů, šroubů, matiček a potřebného nářadí proto znovu nabývají na významu… a oprávněně. Prostředí pro výuku má však svá specifika. Důraz je kladen na bezpečnost a plnohodnotné vybavení pracovního místa pro každého žáka. Jak lze takovou výzvu pojmout? 

V rámci našeho e-shopu plechoveskrine.cz nabízíme produkty, které jsou pro potřeby školní dílny ideální. Jak plechové skříně na uložení materiálu či nářadí, tak různé kovové skříňky či závěsné skříňky jsou vzájemně kompatibilní a díky tomu vytvářejí bezpečné a praktické nábytkové sestavy, kde nenarazíte na nerovnost povrchu nebo na asymetričnost navazujících pracovních míst. 

Utáhne nové vybavení rozpočet škol?

Využití moderních technologií není obtížně skloubitelné s tradičními technickými dovednostmi, které lze využít v běžném životě. Je však nutné myslet i na rozpočtové možnosti škol, v rámci kterých častokrát na relevantní vybavení technické povahy finance nezbývaly. V tomto směru však existují jednorázové i pravidelně vypisované dotační tituly, které školám ve financování inovací pomohou. Jedním z nich je například program “Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálního školství v působnosti obcí”. Možností je však více a to třeba i na úrovních územních samospráv – kraje či města. Vybavení školy tak nemusí být náročnou investicí, která by se stala překážkou při naplňování cílů vzdělávání žáků v technické oblasti.