Vybavení šaten pro zaměstnance a jeho standardy

Zaměstnanecké šatny nejsou jen místem, kde si pracovníci odkládají své osobní věci, ale rovněž prvním a posledním prostorem, který vidí při příchodu a odchodu. Je proto důležité, aby prostor firemních šaten byl nejen praktický, ale zároveň příjemný a pohodlný pro každodenní užívání. Častokrát pro zlepšení podmínek stačí opravdu málo. Pamětníci by si možná ještě vzpomněli na háky v dolech nebo továrních halách, kde vysoko vytažené lano s hákem zajišťovalo úschovu občanského oblečení pracovníků, kteří právě šli na směnu. Nároky na bezpečnost, hygienu a celkovou vybavenost pracoviště se však mění.

zamestnanecke-kovove-satni-skrinky-web

 

Podle čeho se řídit při zřizování šaten pro zaměstnance?

Obecně lze říci, že šatna je povinně zřizovaná ve firmách se zaměstnanci, kteří musí nosit pracovní oděv a nemůže se z hygienických, epidemiologických nebo jiných důvodů převlékat v jiném prostoru. Šatny by měly být rozděleny podle pohlaví, nicméně neplatí to pro všechny provozy. Pokud se povinnost zřídit zázemí týká provozu do 5 zaměstnanců, lze užívání šaten muži a ženami řešit časovými bloky vymezenými pro jedno a druhé pohlaví. 

Ale ani mimo tyto provozy nemůže zaměstnavatel nechat otázku šaten bez svého přičinění. I na pracovištích, kde zaměstnanci nemusí používat pracovní oděv nebo obuv, musí být vyčleněn prostor pro ukládání civilního oděvu a obuvi.

Požadavky na zázemí šaten včetně šatních skříněk ve firmách a dalších provozech řeší česká technická norma s označením ČSN 73 4108.

Ta zmiňuje základní požadavky, které by takto koncipované prostory měly splňovat. Například určuje minimální velikost prostoru na jednoho zaměstnance, činící 0,5 m2. Takové šatní místo by zároveň podle normy neměl s nikým dalším sdílet. Norma specifikuje i požadavky na stavbu konstrukce, materiál a funkčnost šatních skříní v tomto prostoru. 

Samozřejmostí je, že šatní skříně pro zaměstnance budou uzamykatelné a zámky individuálně řešené pro každou skříňku. Velikost skříňky by měla taktéž odpovídat množství uložených věcí. Důležitá je rovněž ventilace, která aktivně brání vzniku špatných hygienických podmínek a nepříjemnému zápachu. 

Zvolený materiál by měl být primárně odolný vůči vlhkosti, korozi a požáru. Čistě z praktického hlediska je vhodné myslet také na budoucí údržbu, která je nejsnadnější u kovového nábytku

Všechny tyto parametry splňuje naše nabídka plechových uzamykatelných šatních skříní, které nabízíme v mnoha barevných variantách a různých sestavách.

PROHLÉDNOUT SI CELOU NABÍDKU ŠATNÍCH SKŘÍNÍ

Zázemí pro zaměstnance a sanita z pohledu BOZP

Zaměstnavatel má povinnost řešit s uživateli i další agendu. Požadavky vyplývající z norem pro sanitární a pomocná zařízení a na zásobování vodou totiž spadají do oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP). 

Sanitárním zařízením pracoviště bývá nejen šatna, ale také přičleněná umývárna, sprcha nebo toaleta. Prostor takového sanitárního zařízení musí mít světlou výšku nejméně 230 cm a pokud jeho plocha překročí 30 m2 plochy, musí mít minimálně 250 cm. Samotné provedení a vybavení sanitárního zařízení pracoviště musí odpovídat příslušné technické normě upravující příslušné požadavky. Zaměstnavatel se může řídit normou ČSN 73 4108 „Hygienická zařízení a šatny“. 

Ačkoliv nemusí být vzhledem k povaze práce nutná celková očista těla po skončení směny, musí být pro zaměstnance k dispozici minimálně umývárna nebo dostačující počet umyvadel s přístupem k tekoucí teplé vodě. Tento stavebně oddělený prostor (platné jak pro umývárny, tak sprchy) má minimální nároky na obklady stěn, které mají být provedeny až do výšky 2 m. 

Další členění prostor sprch a umýváren je závislé na oddělení podle pohlaví, a pokud je to možné, tak aby navazovaly přímo na vedle stojící šatnu skrze jedny dveře. Stejně jako v případě šaten, tak i pro umývárny a sprchy platí, že pro pracoviště do 5 zaměstnanců lze využít jeden prostor pro všechny a užívání podle pohlaví oddělit pouze časově. 

Povinnosti upravuje také § 102 odst. 1 zákoníku práce, který praví: „Zaměstnavatel je povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům."

Umístění šaten ve firmě a další specifikace

Je samozřejmostí, že se šatna umísťuje v prostoru snadno přístupném, ale přesto stavebně odděleném od pracoviště a zázemí umývárny. Pokud se na pracovišti vyskytují nebezpečné prvky a znečištění v podobě prachu, olova, azbestu a dalších látek uvedených v příslušném právním předpise, a také je užíván pracovní oděv pro práci s biologickým činitelem skupin 2, 3 nebo 4, musí mít tento prostor omyvatelné stěny nejméně do výšky 180 cm. 

Stejně tak pro zaměstnance, kteří si při svěřené práci silně znečistí obuv, se umísťuje před vstupem do šatny vhodné zařízení k jejímu čištění a řádnému mytí. Podlaha šatny musí být nejen pro tyto případy rovněž snadno omyvatelná. 

Přesně do takto namáhaných prostředí je ideální volbou kovový nábytek, který je bytelný, snadno omyvatelný a díky mnoha barevným variantám přizpůsobitelný podle přání firmy. 

Kromě vybavení šaten pro zaměstnance se lze výše uvedeným inspirovat také při pořizování šatních skříněk do školních šaten, kovových šatních skříní do fitness center a bazénů nebo dalších provozů, kde je tento prostor potřeba aktivně řešit.

Inspirujte se i dalšími radami v našem magazínu, kde pro vás pravidelně připravujeme novinky a zajímavosti nejen z B2B a kutilského prostředí.